LATA 60'

MASERATI 5000 GT 1960
Maserati 5000 GT – włoski samochód GT produkowany w latach 1959-1965 przez firmę Maserati. Charakteryzował się dwudrzwiowym nadwoziem typu coupe. Podwozie pochodziło z modelu 3500 GT, silnik zaś od 450S. Nadwozia produkowane były przez różne firmy trudniące się ich projektowaniem. Jedną odmianę stworzyło Bertone. Moc przenoszona była poprzez 5-biegową manualną skrzynię biegów na koła tylne.



SIMCA COUPE 1200 S 1961/62
Weszła w produkcji w okresie zimowym 1962-1963. Niezwykła gładkość i jednorodność, samochód na wskroś  elegancki  i delikatna. Wygląda  nieco kobieco ale to nie wada a zaleta. . Z przodu dominują bardzo duże latarnie morskie. Była to bardzo udana konstrukcja pawilonu,  która była zbliżona do NSU Prinz Sport. Tutaj jednak  mamy do czynienia z doskonałością  Bertone tamtych lat. Jak nazwa wskazuje Simca maiła silnik pojemności 1200 cm3 który generował od 100 do 130 KM


ASA 1000 GT 1961
Pod wieloma względami  ASA 1000 GT to czterocylindrowe Ferrari. W 1961 roku Enzo Ferrari dał zlecenie Giotto Bizzarini do budowy podwozia i Bertone do budowy nadwozia. Moc była dostarczana przez podwójny wałek rozrządu w głowicy, czterocylindrowy silnik o poj.1.032 cc  produkował  prawie 100 koni mechanicznych. Opiera się ona na 12-cylindrowych silnikach Ferrari. Prędkość maksymalna szacowana była na około 185 km/h. Pojazd ten był atakiem Ferrari na rynek małych samochodów, skierowany głównie przeciwko Alfa Romeo i Abarth.


ALFA ROMEO 2000 1961
Dostępny jako 2-drzwiowe coupé, kabriolet oraz 4-drzwiowy sedan (Berlineta). Następca modelu 1900. Do napędu 2000 użyto czterocylindrowego silnika rzędowego o pojemności 2 litrów. Moc przenoszona była na koła tylne poprzez 5-biegową manualną skrzynię biegów. Prędkość maksymalna to ok 180km/h


ALFA ROMEO 2600 SPRINT 1961
Alfa Romeo 2600 (seria 106) - flagowy model firmy Alfa Romeo produkowany w latach 1961-1968, następca modelu 2000. Była to ostatnia Alfa Romeo tej klasy z sześciocylindrowym silnikiem rzędowym wyposażonym w układ DOHC. Firma stosowała taki napęd od lat 20.. Przez siedem lat produkcji wyprodukowano 11 346 egzemplarzy modelu Pojemnosć jak wskazuje nazwa to ok 2600 cm3 i moce 132-168 KM. Prędkość maksymalna to 200km/h w przypadku odmiany 147 konnej. 2600 został zaprezentowany po raz pierwszy w 1962 na Geneva Motor Show


BMW 3200 CS 1961
BMW 3200 CS to sportowy samochód turystyczny produkowany przez BMW od stycznia 1962 do września 1965 roku. Został zaprojektowany przez Bertone i został zaprezentowany w 1961  na Frankfurt Motor Show .Zostało zbudowane 500 szt tego modelu. Technicznie, 3200 CS był koniec pewnej ery. Było to ostatnie BMW powojennego luksusu. Stylistycznie jednak 3200 CS dał obraz tego, co miało nadejść. Niska linia boczna, i cienkie filary 3200 CS pokazały szablon dla coupe późniejszych modeli BMW. To coupe zostało wyposażone w potężny silnik V8 o pojemności 3,2L.


ASTON MARION DB4 GT 1961
Model produkowany przez Aston Martin w latach 1961-1963. Otrzymał nową bryłę nadwozia zaprojektowaną przez BERTONE - równolegle był produkowany z modelem stworzonym przez ZAGATO. Serce tego samochodu zostało stworzone przez Polaka Tadeusza Marka. Był to bardzo udany samochód. Nowy silnik sprawił że Aston odnosił liczne sukcesy w rajdach i wyścigach.


FIAT DINO COUPE 1964
Samochód sportowy produkowany przez włoską firmę Fiat w latach 1967-1972. Przez cały okres produkcji powstało ok. 4200 sztuk. W przeciwieństwie do Dino karoserię dla Coupe opracowała nie Pininfarina lecz Bertone. Oba samochody zaliczały się do najbardziej interesujących sportowych modeli produkowanych pod koniec lat 60. Silnik V6 skonstruowany przez Alfredo Ferrari posłużył za podstawę do homologacji nowego silnika Formuły 2. Dino Coupe, który w przeciwieństwie do Spidera miał większy rozstaw osi (2550 zamiast 2280), nadawał się do bardziej forsownej jazdy. Reagował bardzo precyzyjnie na pedał gazu i przy większych obrotach stawał się naprawdę szybki. Miał pięciobiegową skrzynię biegów. Pojemność silnika wynosiła 2418 cm³, 6 cylindrów, 180 KM (131,9 kW).


ISO GRIFO/REVOLTA 1964
Iso Grifo był to włoski samochód produkowany przez Iso Rivolta między 1964 i 1974 roku. W samochodzie  opracowano 390 KM silnik o pojemności 5,4L  co pozwoliło  osiągnąć 110 kilometrów na godzinę na pierwszym biegu. Produkcja Iso Grifo GL rozpoczęła się w 1965 roku. W październiku 1966 roku powstał pierwszy Grifo  Targa który była zaprezentowany w Turynie . Był to jeden z 13 sztuk odmiany Targa W 1968 roku Grifo 7 Litri został wprowadzon big-blok silnika Chevroleta  wersji Tri-Power z 427 konnym  silnikiem. . Kolejne modyfikacje dporowadziły do zamontowania 7,3 L potwora o mocy  435 KM  który potrafi rozpędzić auto do 300 km / h .


FIAT 850 SPYDER 1964
Samochód osobowy i osobowo-towarowy wprowadzony do produkcji w maju 1964 roku i produkowany do 1973 roku. Był wówczas dziewiątym podstawowym modelem produkowanym przez koncern Fiata w Turynie. Powstawał w trzech wersjach nadwoziowych.Jednak nas najbardziej interesuje projekt Bertone.
We Fiacie 850 montowane były cztery odmiany silnika o pojemności 843 cm³ i mocy maksymalnej od 25 kW (35 KM) do 36 kW (49 KM) co pozwalało mu osiągać prędkości od 120 km/h do 145 km/h.


ALFA ROMEO 1300/2000 GT JUNIOR 1964
Model wejścia  Alfy Romeo do klasy GTV. GT Junior po raz pierwszy pojawił się w 1966 roku wraz z wprowadzeniem 1300 (1290cc) Produkcja GT Junior coupe zakończono w 1977 roku.


LAMBORGHINI MIURA 1966
 P400 to  samochód sportowy firmy Lamborghini, zaprojektowany przez Marcello Gandiniego. Po raz pierwszy zaprezentowany podczas Geneva Motor Show w marcu 1966. Miura została pierwotnie opracowana przez zespół Lamborghini, inżynierów, którzy zaprojektowali  samochód w czasie wolnym wbrew woli założyciela firmy Ferruccio Lamborghini , który dążył w kierunku produkcji potężnych, ale statecznych  samochodów grand touring , a nie wyścigowych maszyn produkowanych przez lokalnego  rywala Ferrari . Jednak prototyp P400 zadebiutował w 1966 roku w Genewie, samochód otrzymał bardzo dobre recenzję i uznano go za rewolucyjny projekt. Jednak jak się okazało Miura była niedopracowana i bardzo awaryjna. Wyprodukowano 475 szt tego modelu każdy wyposażony w silnik V12 o mocy 355KM


MAZDA 1500/1800 1967



LAMBORGHINI ESPADA 1968
Produkowany w latach 1968-1969; zaprojektowany przez Marcello Gandiniego z Bertone. Po raz pierwszy pokazany na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1968. Pod maską kryje się silnik V12 o pojemności 3939 cm³, znany z 400 GT 2+2 i Miury. Aby zapewnić przestrzeń w kabinie, silnik został przesunięty maksymalnie do przodu, a niska linia maski wymusiła zamontowanie gaźników po bokach głowicy. Moment obrotowy wynoszący 375 Nm przy 4500 obr./min przenosi na tylne koła 5-bieg. manualna skrzynia. 239 kW (325 KM) przy 6500 obr./min przyspiesza auto o masie 1480 kg do "setki" w 6.5 sekundy. Sprzedano 1226 sztuk Espady.